21. nov. 2024
MeelelahutusProjekt

Otepääl tuleb vanamootorrataste kokkutulek: ühe Zündappi lugu

Wäntwõll ehk saatuse iroonia

Anatoli Metus, artikkel ilmus Eesti Vanamootorrattaklubi Unic-Moto väljaandes Tempo, 2022

Soovi omada oma kollektsioonis Zündapp KS 750 mul ei olnud. Kuulates vanemaid ja auväärseid klubiliikmeid meie kokkutulekutel, teadsin, et kui sinu käes ei ole head originaalset KS 750 väntvõlli, siis isetehtud või sobitatud M-i vänt kaua ei kesta. Kuna tsikkel on keeruline, siis parem hoida jamast eemale.

See juhtus 22 aastat tagasi. Restaureerisin ühele tuttavale BMW R-75 ja tekkis kindel soov teha endale ka kunagi selline mootorratas. Sai selle tsikliga sõidetud ja mulle väga meeldis. Kord nägin lehes kuulutust, et Haapsalus müüakse suure BMW külgkorvi. Helistasin, leppisime kokku ja sõitsin vaatama. Ja oligi, uskumatu! BW-43! Ma teadsin, et selline korv kuulub BMW R-75le. Hind oli tolle aja kohta kõrge, kuna müüjad teadsid, mida nad müüvad. Aga ostsin ära ja olin õnnelik, et panin aluse oma R-75le.
Mõned aastad varem värvisin ja panin kokku sõbrale Elmarile tema BMW R-12. Endal oli ka selleks ajaks kogutud päris palju R-12 detaile, võis komplekteerida kohe mitu mootorratast. Selle eesmärgiga leidsin Venemaalt Permi linnast suure koguse müügis olevaid detaile. Logistika oli väga keeruline ja mitte eriti kindel, aga vedas – nädalaga jõudis koorem minu kätte. Sorteerides väiksemaid detaile, mida oli mitu kasti, avastasin ainult ühe vanaaegse välimusega R-12le mitte kuuluva asja, milleks oli Zündappi väntvõll ilma kepsudeta. Ma polnud kindel, kas see on KS-750 oma. Kui aga asjatundjad kinnitasid, et see tõesti kuulub KS-750le, oli rõõmu palju! Minul oli ju selle tsikli tähtsaim detail käes ja visuaalselt vaadates haamri- või kulumisjälgi polnud näha.


Kohe hakkas meenuma, kus ja kellel olin näinud KS-750 juppe. Raam oli sõbral Alexil. Leppisime vahetuse variandi ja poole aasta pärast oli raam olemas. Nii ta läkski, mootori karter, käigukasti karter, bensupaak, esihark, siis rattad, poritiivad, istmed ja reduktorid. Mootori ja käigukasti detailid sai ostetud e-bayst – originaalid! Nüüd oli aeg mootor kokku panna, kepsud separaatoritega olid ka käes. 1930-1940. aastate Zündappite väntvõllide omapära on selles, et kepsu alumine kael käib pooleks ja samas on ta väntvõlli kaela rull laagri osa. Peab ütlema, et see lahendus on väga täpse töö ja materjali kvaliteedi sümbioos. Hiljem selgus, et väntvõlli kaelad olid juba niipalju lihvitud, et tsementeeritud pinda nendel ei olnudki, aga suurema diameetriga rullide ost oli mõttetu.

Põhimõtteliselt panin ratta kokku nagu pusle. Kleepisin 20 aasta jooksul korjatud Eestist detaile väntvõlli otsa. Rattas oli juba koos, kuid seda „head” väntvõlli ikkagi ei olnud. Õnneks mitu aastat tagasi sain tuttavaks inimesega, kes valmistab KS-750 väntvõlle sama põhimõttega, keps rull laagri peal. Ostsin uues ja komplektse vända ning panin uuesti mootori kokku. Kirjutades seda lugu, tundus huvitav, et selle aja jooksul minul ei ole silma sattunud nii palju R-75 juppe, et oleks võimalik kokku panna mootorratas.


Viimaseks naelaks oli see, et külgkorv, mis pidi olema BMW R-75 ja minu BMW projekti algus osutus pärast liivapritsiga puhastamist ja originaalnumbri leidmist kuuluvat hoopis Zündappile. Ma ei ole kunagi otseselt tahtnud endale Zündapp KS-750, aga tema soovis ja minu enda kätetööna ta mul nüüd on. Pärast happes leotamist ilmusid Narva kandist maast välja kaevatud esiporitiiva numbrimärgile Saksa sõjaväe osa numbrid. Tekkis mõte seostada see number tsikliga, kuna osa juppe tulid ka sealt kandist, nagu ka IF-8 järelkäru.

Justkui mingi seaduse järgi jääb alati Unic-Moto kokkutuleku alguseks mõned päevad puudu. Seekord jäi rattal sissesõit tegemata. Tuletades meelde, palju ma Aiki järelhaagise peal R-12ga olin, enne kui kolvid oma õige mõõdu leidsid, otsustasin ettenägelikult selle aasta sõidul osaleda osaliselt.
Praegu on Zündappiga sõidetud esimesed 65 kilomeetrit. Külastasime KS-750ga Classic Ridersi uue klubihoone avamist. Maanteel läheb Zündapp ilusti, aga suuremat naudingut pakub sõit maastikul. Tsiklit võib nimetada off-road rattaks. Restaureerimine oli keeruline, sest enamus juppe on ehtsad ning olid halvas seisus. Aega läks palju, kuid eesmärki kiirustada polnudki. Mul on hea meel, et üks pikaajaline projekt sai valmis ja niimoodi see Zündapp siis minu juurde tuligi.

7.-9. juulini toimub Valgamaal Sokka Puhke- ja Vabaajakeskuses XXXVI vanamootorrataste kokkutulek Otepää Moto. Eesti Vanamootorrattaklubi Unic-Moto poolt korraldatavale kokkutulekule on oodatud liikmed koos peredega ja mitteliikmetest huvilised, kellel on ette näidata 35-aastane või vanem mootorratas. Kavas on paraad mööda kohalikke toredaid teid ning tasuta vanamootorratta väljanäitused Otepääl ja Kanepi Gümnaasiumi hoovis, lisaks erinevad motokokkutulekule iseloomulikud tegevused. Lisainfo ja ajakava leiad http://unic-moto.ee/otepaa-moto-2023/