Varsti! Red Bull Romaniacs! Kuidas nad seda korraldavad?
Legendaarne maailma raskeim hard enduro võistlus, “Red Bull Romaniacs”, stardib Rumeenias juba 21. korda, seekord nimega “Limitless,” 23. kuni 27. juulini. Romaniacsi asutaja Martin Freinademetz räägib, mida sellise sündmuse korraldamine endast kujutab.
Red Bull Romaniacs pressiteade Susan Mouldi poolt
Gold klassi võistlejad läbisid möödunud aastal raskeid lõike kiiruse ja jõulisusega, demonstreerides peaaegu “bioonilist ajastut”, kus sõidutase saavutas eelmisel aastal uusi kõrgusi. “Tõusva tähe” põlvkond tuleb Red Bull Romaniacsile kartmatult ja valmisolekuga teha kõike, mis on vajalik tippu jõudmiseks; oma mootorrataste üle kaljude lükkamine on nende päevatöö osa, need sportlased võitlevad lõpuni ja teevad kõik, mis on vajalik, et saada koht Romaniacsi poodiumil. Siit tekivad küsimused Martin Freinademetzile, Romaniacsi asutajale ja selle spordi arendamise liidrile:
Mis on sellise suure ralli korraldamise kõige raskem osa, kui osalevad nii paljude riikide võistlejad?
Martin: “Nii pika ja raske enduro ralli korraldamiseks, viis täispikka võistluspäeva ja nii palju võistlejaid, vajame rohkelt erinevaid osakondi, et pakkuda oma osalejatele tõeliselt suurepärast seiklust. Alustades võistlusradadest, viie erineva klassiga, on idee anda igale klassile oma rada võimalikult väheste ühilduvustega teiste radadega, nii et igal klassil oleks nende tasemele vastav raskusaste, mitte liiga lihtne ega liiga raske, hea tasakaaluga. Peame pakkuma võimalusi mööduda raskematest lõikudest, et vältida järjekordade tekkimist. Radade direktor Teo Isaac määratleb rajad terve aasta jooksul ja siis lähevad teised tiimiliikmed neid puhastama ja märgistama; see on suur ülesanne, arvestades tohutut kilometraaži.
Väga oluline teema on vajalike lubade saamine vastavatelt ametivõimudelt, talunikelt, metsaomanikelt, kogukondadelt ja kõikidelt sidusrühmadelt, kes on meie võistlusega seotud.
Kõigi osalejate informeerimine ja koordineerimine üle kogu maailma on keeruline valdkond. Peame omama õigeid suhtlusvahendeid, sealhulgas veebisaiti, kus on kogu vajalik teave, et osalejad teaksid, mida nad peavad tegema, et võistluseks valmistuda. Võistluse ajal peavad nad suutma leida vajaliku teabe, nagu stardiajad, võistlusajad, võistlejate profiilid, fotoservice jne.
Veel üheks suureks ülesandeks on rohkem kui viiesaja abilise leidmine ja koordineerimine. Sinna kuuluvad päästemeeskonnad, ajavõtusüsteemid, võistluskontrolli keskus, mootorrataste varustus, meediakoordinatsioon, ürituse avajad, koristajad, ohtlike punktide meeskonnad ja see pole veel kõik.
Ja siis on veel partnerite ja sponsorite leidmine ning nende koordineerimine. Reklaamimine radadel ja meedias.
Millised on suurimad muutused võistluse arendamise ja infrastruktuuri osas aastate jooksul?
Martin: “Muutused võistluse arengus on viimase 20 aasta jooksul olnud tohutud. Mitte ainult mootorrataste tehnoloogia, rehvid, mousse’id jne pole palju paremaks läinud ja võistlejate oskuste tase tõusnud, vaid ka tehnoloogia on paranenud.
2004. aastal oli meil vaevalt telefonisignaali ja andmete saatmine radadelt oli peaaegu võimatu; pidime tihendama kilobaitideks, mitte megabaitideks või gigabaitideks nagu tänapäeval, ja sellega on palju muutunud. Meie ajavõtusüsteem kasutas põhilisi Exceli tabeleid, aga on nüüd täielikult automatiseeritud ning võistluse edenemist on võimalik näha reaalajas veebis, sama kehtib ka meedia kohta. Vanasti olid meil ainult ajakirjad ja televisioon. GSM-i või satelliidi kaudu edastamise ja otseülekannete abil on nüüd võimalik palju rohkem kui varasematel päevadel. Andmete edastamise aeg muutub üha kiiremaks ja võimaldab meil edastada oma otseülekandeid LIVEmaniacs ja LIVEnews veebisaidile reaalajas otse.”
Kas Gold Class’i võistlusraja loomine muutub keerulisemaks, kui tase on nüüd nii kõrge?
Martin: “Gold klass’i võistlusraja loomine muutub raskemaks. Püüame vältida kiireid radu, kus kõrgel kiirusel kukkumise risk on suurem, samas kui tehnilisem maastik on vähem riskantne ja tõstab oskuste taset. Õigete lõikude leidmine ei ole lihtne. Me ei taha olla maastikul, kus võib olla kukkuvad kive või lõikudel, kus võistleja võiks kukkuda järsakust alla, seega on väljakutseks leida võistlusrajad, et hoida tase kõrgel, kuid samal ajal ohutu.”
Kas rajad muutuvad lihtsalt raskemaks või kuidas näete ekstreemse enduro arengut tulevikus?
Martin: “Tehnilise raskuse tase on igal aastal tõusnud. Saame tulevikus taset veelgi tõsta; veel on ruumi radade raskemaks muutmiseks. Ma ei usu, et oleme jõudnud tasemeni, kus see on ‘liiga palju’. Nii et saame tulevikus teha veel mõned väikesed sammud, kuid 20 aasta pärast ei pruugi me leida radu, mis oleksid piisavalt rasked, ja kui kõik võistlevad rasketes lõikudes ainult sekunditega, siis võib-olla peame midagi uut välja mõtlema.”
Hoia silma peal: tänavune Red Bull Romaniacs toimub 23. juulist 27. juulini. Maailma raskeima endurovõistluse stardijoonele lähevad ka 11 eestlast.