21. nov. 2024
MotosportUudised

Legendaarne mäkketõus jätkub laupäeval Tihemetsa showga

Mais algas ka Eesti mäkketõusjate Eesti meistrivõistluste hooaeg Sõreste etapiga, mis saab jätku juba sel laupäeval Pärnumaal Tihemetsas mäkketõusu showga. Vanameister Lärm selgitas veidi mäkketõusu klasse.

Fotod Tõnis Avila Photography

Hillclimb Estonia kogukonna leht kirjutas oma sotsiaalmeedia kontol, et Sõrestesse oli kohale tulnud hulga hullumeelseid võistlejaid, kellest mitmed juba „vanad tegijad“ ning sekka mahtus ka uusi tulijaid. Võistluse peakorraldaja Rando „Sarvik“ Lambing oli valmistanud ette põneva ja väljakutsuva raja, millele lisas vürtsi põrgu katel ehk kuum ilm tuuletus karjääris.

Riho Kollist ehk Lärm, kellena ta mäkketõusjana rohkem tuntud on, sõnas, et ta isegi ei tea, mida ta sinna Sõreste mäkketõusule üldse läks, sest tema jaoks on see 20. või 21. hooaeg osaleda. “No rattad olid olemas ja ikka läksin, aga kvalifikatsioon oli küll kahtlane! Ei õnnestunud mitte kuskilt otsast mitte ühegi rattaga,” kirjeldas ta.

Lärm lisas, et napilt pääses üldse finaali, aga see ongi tema loomuses, et alguses ei saa vedama, pärast ei saa pidama. “Juba öeldi mulle, et Lärm on vanaks jäänud, nüüd oled 45 ja ongi kõik,” naeris mees. Pärast seda läks ta üksinda auto juurde, mõtles oma elu üle natuke järele ja finaali pääsedes läks ja paugutas end karikatele.

Mäkketõusja ütles, et kokkuvõttes läks ikkagi hästi – sai koha kätte näidata ja teenida kahes klassis esikohad. Kuna mäkketõusul saab suhteliselt vähe sõita, siis Lärm eelistab osaleda korraga kohe kolmes erinevas klassis.

Üks neist on tema selgitust mööda tavaline krossiklass, kus osaletakse standard motokrossi- või enduro rattaga. Seal osaleb ta kahetaktilise 300 kuubikulise KTMiga. “Vene 5.0 rehv on seal taga, seda kasutavad kõik mäkketõusjad, hea haarduvusega, töötavad igal pinnasel,” kirjeldas ta.

Hillclimb Estonia andis oma lehel teada, et krossiklassis tuli võitjaks eelsõitudes tagasihoidlikke tulemusi näidanud, kuid end finaaliks kokku võtnud Riho „Lärm“ Kollist (Sõmerpalu MK), kes oma juubeli nädala krooniks sai tõsta karika peakohale poodiumi kõige kõrgemal astmel, võidu aeg 21,44. Teine antud klassis oli Martin „Koff“ Kohv (Tartu Enduro Klubi) 116,14m ning kolmas Tajo „Peru“ Andressoo (Sõmerpalu MK) kes sai kirja kõigest 2 sentimeetrit lühema tulemuse ehk 116,12m.

Single klassis osalevad spetsiaalselt mäkketõusuks ehitatud pika kiigega tsiklid, mille miinimum teljevahe on 1700 millimeetrit. “Vana hea Husaberg 650, kerge ühesilindriline ja võimas, väga hea pill, ainult varuosi väga enam ei saa kuskilt, õnneks on mul varutud. Sellele olen ka nitro peale pannud, äkki väikese sajandikukese see mind aitab,” rääkis Lärm.

Single klassis oli kõige kiirem Ahti Piirak (Viljand MK), kes sõitis välja päeva kõige kiirema aja, milleks oli 16,84 sekundit. Teiseks sõitis end eelsõitude parima aja välja sõitnud Peru ajaga 17,25 sekundit ning kolmandaks Tenny Tuvikene (Tartu Enduro Klubi) ajaga 17,53 sekundit.

Unlimited on klass, kus võib osaleda tsikliga, mille miinimumnõue on kaks silindrit mootoril, kuid kubatuur võib olla lõpmatuseni. Selles klassis osaleb Lärm masinaga, mille mootoriks KTM 1190 Duke – hirmsa väändega suur kolakas, nagu ta ise sõnas.

Hillclimb Estonia kirjutas oma lehel, et Unlimited klassis oli taas edukas Lärm, kes sarnaselt krossi klassile, ka siin eelsõitudes oli pigem tagasihoidlik, kuid õigel hetkel suutis end kokku võtta ja klassivõit oli tema ajaga 19,99 sekundit. Teine oli peakorraldaja Sarvik ajaga 20,37 sekundit ning kolmas kohalik mees Birger Taal ajaga 21,25 sekundit.

Järgmine mäkketõus on juba sel laupäeval 3. juunil Tihemetsa krossiraja taga mäel, kus saab küll lühikesel, kuid ekstreemsel mäel nautida korralikku showd! Pääse pealtvaatajatele 10.- Pärast on rahvas oodatud afterpartyle Võistesse Kärnatajate motoklubi hoovile, kus laval Kolmteist ja Kurjam.

Esimese etapi tulemusi vaata SIIT