21. nov. 2024
Motosport

Väljakutsuva hard enduro võitja Andressoo: “Ega seal kerge ei olnud!”

Laupäeval toimus Ida-Virumaal Kohtla-Nõmmel Kaevanduse Hard enduro, kus tulemuse sai kirja 75 sõitjat. Võistlus oli oma nime vääriline, sest sõit oli rohkete tõusude ja langustega tõesti hard! Võitjal tuli tõsiselt pingutada, et esikohale tulla.

Loo autor Maria Karumets, fotode autor Elise Raadik

Gold ja üldklassi võitja Tajo Andressoo sõnas, et Kaevanduse Hard Enduro võistlus tõepoolest ei olnud kergemate killast üritus, kuid isiklikult tema jaoks on veelgi raskemaid võistlusi olnud. “Ilm oli kuum ja maru hullusti tolmas, mis tegi kõik veelgi raskemaks. Ega seal kerge ei olnud,” sõnas võitja.

Suurim konkurent Andressoole oli Rene Jerbach, kes tuli üldtabelis teisele kohale, 40+ klassis esikohale. “Tema ei teinud ka seda sõitu mulle lihtsaks, kogu aeg hingas peale. Tund ja 50 minutit sõitsime pidevalt nii, et kord mina ees, siis tema ees ja vahetasime alatasa kohtasid, aga õnneks ta väsis siis ära,” kirjeldas Andressoo rasket ja pikka lahingut.

Sõmerpalu motoklubi sõitja Tajo Andressoo oma 300 cc kahetaktilise GasGasiga mäest laskumas

Rahmeldamine võib ära karistada

Sõidu kestvus oli kokku kolm tundi. “Jerbach on ikka kõva vana,” sõnas Andressoo, kes on 35 aastane olles konkurendist üheksa aastat noorem. “Tal on nii palju kogemust ja ta on palju sõitnud, sitkust jagub tal ikka omajagu ja seda sõitu ta mulle lihtsaks ei teinud,” rääkis Andressoo, kellele isiklikult hard enduro meeldib, sest see on tema jaoks väljakutsuv ja raske.

Gold klassi võitja kirjeldas, et hard enduro puhul on sõit tihti tehniliselt väljakutsuv. Tuleb proovida korrektselt sõita, et kõiki tõuse ja langusi hästi läbida. “Nii kui väsimus tekib, ei saa sa enam tõusust hästi üles. Pead suutma tehniliselt puhtalt sõita, et enne ülesminekut võtad pea selgemaks, et ei hakkaks rahmeldama, võtad hetke mõelda, et minna kindla peale välja. Ei tasu tulla kuskilt nurga tagant emotsiooni pealt peale, siis võib ära karistada ja see väsitab,” kirjeldas Andressoo oma sõidutehnikat, et tuleb mõistusega sõita ja ette mõelda.

Andressoo konkurent Rene Jerbach tõusu võtmas

Nii kui üks tõus nässu läheb, võid kuni minuti kaotada. Andressoo sõnul ei ole see nagu kestvuskrossis, et kukud pikali, tõused püsti, sõidad edasi ja kaotad ehk kümme sekundit. “Võid nässu läinud tõusuga isegi minuti kaotada, sest pead poolelt mäelt tagasi alla minema ja uuesti proovima.” Andressoo sõnul osutus rajal üks täiesti olematu liivane tõus mingil põhjusel väga keeruliseks, siis nad mõlemad seal Jerbachiga puurisid ja igal ringil ikka keegi sattus seal kohas jälle ette. Õnneks oli ringil pikkust, mis hajutas sõitjaid piisavalt laiali ja väga hulle seisakuid rajal polnud.

Iga ringiga rajaolud paranesid

Kuna sõit kestab kolm tundi, tuleb ka selle peale ette mõelda, et lõpuni välja kesta ja kuidas sõitja oma keha hoida suudab. “Ei saa ennast esimese tunniga kohe tühjaks sõita, peab ennast tundma ja jõudu jaotama.” Temal hakkasid pärast kahte tundi ja viitteist minutit krambid tekkima. “Vasak käsi läks konkreetselt krampi ja väga raske oli, aga kuidagi suutsin selle ära kannatada,” märkis Andressoo.

Kohati takistasid kiireid rajal aeglasemad kaasvõistlejad. “Ühel laskumisel ei pannud tähele üle nurga tulles, et meetri jagu allpool oli mingi vend seal pikali maas ja ma ei saanud soones olles temast enam mööda. Ta läks sealt konkreetselt minuti jagu alla,” kirjeldas Andressoo. Samal ajal jõudis konkurent talle järgi, Jerbach sai valida teise soone ja sõitis edumaa sisse, nii et Andressoo arvas, et tema rong ongi läinud. “See oli ikka maru suur piin uuesti pingutama hakata, et ta kätte saada,” sõnas võitja, et pooleteise ringiga see lõpuks õnnestus.

Laskumised olid kohati päris trikikad

Hard enduro rada oli vürtsitatud päris paljude keeruliste tõusude ja laskumistega. “Esimene ring oli raskem, aga pärast seda kui on jälg ette sõidetud ja lahtine kivi pealt läinud, siis on juba parem sõita – haarduvus on parem ja soon ees,” rääkis Andressoo. Iga ringiga läks rada üha kiiremaks ja paremaks.  Kokku seitse ringi suutsid sõita vaid kolm sõitjat. Lisaks võitjale, Jerbachile, ka üldklassi kolmas ja Gold klassi teine mees, raja loonud ja võistlused korraldanud Riho Kollist. Andressoo parim ringiaeg 21 minutit 55 sekundit kümnekilomeetrisel rajal tuli viiendal ringil. Seal suutis ta ka konkurendiga piisava edumaa sisse suruda ja lõpuni eesotsas püsida.

Järgmised mõõduvõtud on Andressool juba tuleval nädalavahetusel, kui Jõgevamaal tuleb osaleda uudsel öisel endurol ÖÖkilowatt ja järgmiseks hommikuks juba mäkketõusu starti minna.

Hard enduro korraldanud Riho Kollist andis oma sotsiaalmeediakonto teada, et kuigi ta on elus palju erinevaid radasid välja mõelnud ja igasugu üritusi teinud, siis selle raja tegemine oli üks raskemaid, aga samas ka huvitavamaid. “Tasuks raske raja ettevalmistustöö eest sain näha palju “kriips 500 “peal hard enduro kummardajate nägusid, mis ongi alati korraldajale kõige tähtsam ja kirss tordil enda üldi 3. koht,” kirjutas Kollist.

Tulemused:

Gold klassi esimene Tajo Andressoo, teine Riho Kollist ja kolmas Aare Pere.

Klassis 40+ võidutses Rene Jerbach, teiseks tuli Kristjan Kolsar ja kolmandaks Martin Kohv.

50+ klassi parimaks sõitis ennast Marek Vinkel (ei saa märkimata jätta, et Vinkel oli üldarvestuses neljas), teiseks Vilnis Zeiza ja kolmandaks Erik Samoškin.

Silver klassi parim oli Jüri Kommer, teine Egert Säärits ja kolmas Armin Pilv.

Iron klassis sõitis parima tulemuse välja Erkki Stüf, teiseks tuli Markel Luiv ja kolmandaks Kaido Orav.

Bronx klassis võitis Timur Kelle, teiseks sõitis end Siim Põdra ja kolmandaks Marko Laikask.